fighting demons with dragons
DIRECTOR: Camilla magid
SELECTED LINKS & QUOTES
DANISH
filmmagasinet ekko
★★★★★☆
‘Fighting Demons with Dragons’ Review: ‘Med Drager mod Dæmoner’. Frida Marie Damsgaard, March 4, 2024.
“Dansk efterskole er som et kærligt lys i trivselskrisens mørke, når den giver de selverklærede nørder følelsen af urørlighed gennem rollespil.”
POLItiken
★★★★★☆
‘Fighting Demons with Dragons’ Review: 5 hjerter: Medvirkende i DR-dokumentar kommer med de klogeste ord, jeg endnu i år har hørt. Eva Eistrup, March 12, 2024.
“‘Med Drager mod Dæmoner’, som lige nu skal ses på DR1,er en dybt meningsfuld fortlling om et lille stykke af vejen fra barn til voksen”
information
‘Fighting Demons with Dragons’ Review: Hey, du trænger da vist også til livsvisdom fra en teenager, få det i ’Med drager mod dæmoner’. Anna von Sperling, March 22, 2024.
“Dokumentarserien ’Med drager mod dæmoner’ om en flok unge længselsfulde nørder på en efterskole er et enestående indblik i den sværeste, men på mange måder også smukkeste af menneskelivets livsfase.”
soundvenue
★★★★☆☆
‘Fighting Demons with Dragons’ Review: ‘MED DRAGER MOD DÆMONER’: DR’S EFTERSKOLESERIE LEVER OG ÅNDER GENNEM DE TRE FANTASTISKE HOVEDPERSONER. Jo Borup, March 8, 2024.
“’Med drager mod dæmoner’ er fuld af smukke øjeblikke på grænsen mellem ’virkelighed’ og fantasi – og filmisk spændende både som coming of age-fortælling og som en refleksion over den eksistentielle ensomhed i at være menneske i et samfund.”
vi elsker serier
★★★★★☆
‘Fighting Demons with Dragons’ Review: Anmeldelse: ’Med drager mod dæmoner’ viser vejen ud af mistrivslen. Claus Nygaard Petersen, March 4, 2024.
“Dokumentarserien er præcis det varme omfavnende kram, man har brug for, hvis livet er træls, og man har brug for troen på det gode i menneskeheden.”
ENGLISH
variety
‘Fighting Demons with Dragons’ - interview: In Camilla Magid’s ‘Fighting Demons With Dragons,’ Teenagers Battle Adulthood Anxieties With Educational Roleplay. Savina Petkova, March 11, 2024.
“The conversations on screen stand out with their emotional candidness, discussing the experience of being trans, sexual abuse, being neurodivergent. In addition to negotiating how much of their personal journeys the participants wanted (or didn’t want) to share, the Danish director always intended to listen to them first and foremost as she “wanted to tell the story from the students’ point of view, not from the adult’s, from the very beginning.’”